Witamina C w kiszonej kapuście i ogórkach kiszonych

Ogórki kiszone

Ogórki kiszone mają prawie wszystkie te same wartości odżywcze co świeże ogórki. Mają one wiele wartości w medycynie:

- są bogate w błonnik, który jest bardzo ważny dla naszego organizmu. Pomaga on oczyścić przewód pokarmowy oraz odgrywa kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu trawiennego,
- mają one dużą procentową zawartość wody. Mogą służyć jako świetny produkt orzeźwiający, a także chronią organizm przed odwodnieniem,
- powodują, że twoja skóra ma zdrowy odcień. Łagodzą również zapalenia skóry,
- ogórki kiszone bogate są w kwas askorbinowy, który jest najbogatszym źródłem witaminy C. Zawierają również kwas kawowy, który redukuje obrzęki skóry oraz łagodzi objawy innych chorób skórnych,
- mają dużą zawartość minerałów, wliczając wapń, potas, magnez i krzemionkę. Potas i magnez pomagają zmniejszyć ciśnienie krwi, dlatego są one polecane ludziom mającym wysokie ciśnienie krwi. Wapń powoduje, że twoje kości i zęby są mocne. Krzemionka odgrywa znaczącą rolę w leczeniu chorób mięśni. Pomaga także w efektywnym funkcjonowaniu wszystkich tkanek łącznych, takich jak ścięgna, więzadła i mięśnie,
- ogórki kiszone są bogate w witaminy, które pomagają chronić system immunologiczny  i pomagają w leczeniu wielu chorób.
- zawierają antyoksydanty, które pomagają zwalczać wolne rodniki odpowiedzialne za uszkodzenia komórek, oraz pomagają walczyć z rakiem,
- mają niską zawartość kalorii – są idealne dla ludzi będących na diecie,

- zmniejszają ryzyko zachorowania na Alzheimer’a – zioła używane do robienia ogórków kiszonych, czosnek i koper, pomagają kontrolować wzrost bakterii. Przyprawy te zawierają flawonoidy, które posiadają właściwości lecznicze, pozwalające zmniejszyć ryzyko zachorowania na Alzheimer’a. Flawonoidy również zmniejszają problemy trawienne takie jak refluks i zaparcia,
- obniżają ciśnienie krwi – ogórki kiszone zawierają „dobre bakterie” które kontrolują toksyczne bakterie jelitowe. Kwas mlekowy produkowany podczas fermentacji obniża ciśnienie krwi oraz poprawia krążenie. Ogórki pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu systemu trawiennego, więc są odpowiednie dla diabetyków,
- pobudzają system immunologiczny – ocet, używany do kiszenia ogórków, nie tylko pomaga w problemach trawiennych, zmniejsza ciśnienie krwi i pobudza system immunologiczny, lecz również, jak wykazały najnowsze badania, pomaga wzmacniać kości, leczy choroby układu moczowego oraz redukuje wzrost bakterii,
- zdrowie sercowo-naczyniowe – ocet winny jabłkowy również używany do kiszenia, zawiera ważny minerał – pektynę, która pomaga w chorobach serca.

Wady:

- zbyt duże spożycie może powodować: anemię, nadmierne pragnienie, uszkodzenie narządu wzroku, osteoporozę.

Informacje o składnikach odżywczych
waga – 100 g

tłuszcze – 0,1 %
kalorie – 14
błonnik pokarmowy – 1,2%
białko – 0,9%

* procentowe dziennie wartości są obliczone na podstawie diety zawierającej 2000 kalorii, więc twoje zapotrzebowanie może się zmienić w zależności od twojego zapotrzebowania na kalorie.

Kapusta kiszona jako naturalny probiotyk

Kapusta kiszona jest starym produktem, które obecnie świętuje swój wielki powrót, z powodu swoich unikalnych właściwości i zawartości tzw. „dobrych bakterii’. Świeża kapusta ma w sobie bakterie, które powodują jej fermentację. Proces fermentacji kończy się produkcją bakterii kwasu mlekowego, który trawi cukier, podobnie jak w procesie produkcji jogurtu. Podobnie do jogurtu, fermentacja sprawia, że przetworzona kapusta jest zdrowsza i bardziej lekkostrawna niż surowa kapusta. Oprócz powstawania naturalnie występujących probiotyków, fermentacja ma wiele innych korzyści odżywczych. Jest bogata w witaminę B, szczególnie B12, dlatego jest świetnym warzywem dla wegan. Poza tym, surowa kapusta zawiera substancje nazywane wolotwórczymi, które mogą zablokować produkcję hormonu tarczycy, lecz są one wyeliminowane w procesie fermentacji.

Żeglarze i odkrywcy w starożytności używali kapusty kiszonej podczas swoich długich podróży, ponieważ wiedzieli, że zastąpi im to świeże warzywa. Powszechną chorobą na statkach był szkorbut, bolesny a nawet śmiertelny niedobór witaminy C, lecz zwalczany był on dietą bogatą w kapustę kiszoną. Była ona nie tylko smacznym dodatkiem do monotonnej żeglarskiej diety, lecz również, zawartość dobrych bakterii chroniła żeglarzy przed problemami trawiennymi, które były plagą na statkach ze względu na częsty brak higieny i przebywanie na pokładzie i pod nim przez długie miesiące.

Zalety – kapusta kiszona:

- jest bogata w witaminę C i A,
- zawiera antyoksydanty,
- może zmniejszyć poziom cholesterolu,
- ma właściwości przeciwzapalne,
- pomaga walczyć i chroni przed wieloma typami nowotworów,
- fitoskładnik zwarty w kapuście zwiększa detoksykacyjne możliwości organizmu,
- niektóre fitoskładniki mogą chronić błonę śluzową, w szczególności tę w płucach i w przewodzie pokarmowym.

Wartości odżywcze
jedna szklanka kapusty kiszonej zawiera:
- 32 kalorie
- 4 g błonnika
- 35% dziennego zapotrzebowania (DV) na witaminę C
- 102% DV witaminy K
- 12% DV żelaza plus witaminy B6, wapnia, soli kwasu foliowego, potasu, miedzi

Inne wartości odżywcze zawarte w kiszonej kapuście:
- izotiocyjanian, który chroni przed rakiem,
- indol-3-carbinol, również chroniący przed rakiem,
- flawonoidy, pomagające w chorobach serca,
- Lactobacillus plantarum, która jest probiotykiem.

Tłumaczenie i korekta: Monika Wosztyl

http://monikatranslator.wordpress.com/

Wpisany przez

Brak komentarzy.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany aby umieścić komentarz.